Ontwikkeling online IMD Academy
Kennisoverdracht naar collega's en klanten
Officieel bestaat het al sinds 2016, maar deze maand werden de eerste officiële IMD Academy certificaten uitgereikt. Een volgende stap in de professionalisering van de bedrijfsschool waarin we kennis delen met collega’s, partners en klanten. Martijn en Mylène vertellen je meer!
“De opzet is zo, dat iedereen het op zijn eigen tempo kan doen. Je bepaalt zelf je snelheid, passende bij jouw leercurve. ”
- Mylène Beumer
Kennisoverdracht
In het vijftigjarig bestaan van IMD is een enorme hoeveelheid aan kennis over de waterwereld verzameld. “Deze kennis werd in het verleden vooral door onze mensen individueel op nieuwe collega’s overgedragen”, vertelt Martijn. “Een aantal jaren geleden zijn we gestart met het vastleggen van specifieke kennis, zodat nieuwe collega’s makkelijker opgeleid kunnen worden. Daarvoor hebben we de IMD Academy opgericht. Allereerst intern, maar inmiddels volgen ook klanten en partners trainingen uit de IMD Academy.”
Binnen IMD wordt gewerkt met verschillende werkgroepen, waar de ‘werkgroep kennisoverdracht’ er een van is. Martijn vervolgt: “Deze werkgroep denkt na over hoe kennis wordt overgedragen en hoe we deze kennis zo slim mogelijk aan kunnen bieden aan onze doelgroepen.” Dit jaar wil de werkgroep een professionaliseringsslag maken. De ontwikkeling van een online leerplatform is daarin de volgende stap. “We krijgen (hoogstwaarschijnlijk) een mooie overheidssubsidie voor de ontwikkeling van het platform. Een mooie opsteker!”
Theorie en vaardigheden
Collega Mylène is coördinator van de IMD Academy. “Op ieder vakgebied hebben we binnen ons bedrijf specialisten die de trainingen en cursussen verzorgen. Denk bijvoorbeeld aan een training over onze tool Sensight®, maar ook een cursus projectmatig werken. Ik zorg dat de deelnemers toegang krijgen én bij succesvolle afronding natuurlijk het certificaat.”
Alle trainingen zijn ontwikkeld vanuit het uitgangspunt ‘participerend leren’. Mylène: “In een training zitten korte stukken theorie, gecombineerd met concrete opdrachten om vaardigheden te trainen. De opzet is zo, dat iedereen het op zijn eigen tempo kan doen. Je bepaalt zelf je snelheid, passende bij jouw leercurve. Elke deelnemer heeft zo een maatwerk oplossing. Het online leerplatform wat we gaan ontwikkelen is daar ideaal voor!”
Eind 2020 hoopt de werkgroep het nieuwe online leerplatform te lanceren. Nieuwsgierig naar het resultaat? Volg onze LinkedIn pagina voor updates!
Het online leerplatform werd mede mogelijk gemaakt door een subsidietraject vanuit SZW (Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid).